Українська
Наші партнери

2015: чим запам’ятався і що вдалося

2015: чим запам’ятався і що вдалося

 

Дуже коротко про найважливіше у 2015:

  • Продовжили й успішно завершуємо масштабний трирічний проект для шкіл, дошкілля та дорослих “Освіта для сталого розвитку в дії”: 14 областей, понад 130 тис. учасників — учні, дошкільнята, педагоги та родини
  • Фінішували в Івано-Франківську з програмою для дорослих Стале домогосподарство”: майже втричі перевиконали план — близько 3 тис. залучених родин
  • У середньому родини учасників проекту “Освіта для сталого розвитку в дії” та “Стале домогосподарство” скорочують витрати води на 12-16%, електроенергії на 17-18%, зменшують кількість сміття, яке викидають, на 27%, просто змінивши власні звички. Учасники підрахували — це загалом 15% заощадження для сімейного бюджету
  • Розпочали новий освітній проект для старшокласників у п’ яти східних областях України — “Враховуй Різницю”: у 2015-2016 н.р. заплановано охопити 500 шкіл
  • Нам виповнилось 13 років: за плечима важкенький наплічник досвіду — більше 50 всеукраїнських освітніх проектів

 

Детальніше про найважливіше у 2015:

 

ПРОЕКТ “ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ В ДІЇ”

МЕРЕЖА ШКІЛ ПРОЕКТУ

У 2014-2015 навчальному році ми втратили у проекті Луганську область та частину Донецької (з нами залишився Маріуполь, Слов’янськ та Краматорськ). Тому кількість шкіл, що взяли учать у проекті та викладали “Уроки для сталого розвитку”, трохи зменшилась, незважаючи на загальну тенденцію в деяких інших областях до збільшення шкіл-учасниць у порівнянні з минулим роком.

Шкіл814 (дані з 12 областей без Донецької та Луганської).

У 2014 таких шкіл було 883 (дані без Луганської області).

Учнів 52 тис. 572 (учні з 1 до 9 класу, які вивчали курс “Уроки для сталого розвитку”; звертаємо увагу, що не у всіх школах предмет викладається у всіх класах).

 

У Луганській області у 2012-2013 н. р. участь у проекті (це був його початок) взяли 20 шкіл регіону — 2 тис. 37 учнів вивчали “Уроки для сталого розвитку”.

У Донецькій області у 2013-2014 н. р. участь у проекті взяли 87 шкіл — 1 тис. 947 учнів вивчали “Уроки для сталого розвитку”.

 

МЕРЕЖА ДИТСАДКІВ ПРОЕКТУ

У 2015 році ми почали масштабне поширення програми для дитячих садків “Дошкільнятам – освіту для сталого розвитку”.

За рік до проекту приєднались дитсадки з 14 проектних (ті ж, що й у шкільній ) областей України.

Дитсадків 418

Дошкільнят12 тис. 874 (діти передшкільного віку — 6-7-річки)

 

 

ТРЕНІНГИ ДЛЯ УЧИТЕЛІВ І ВИХОВАТЕЛІВ

У 2015 році тренери та координатори проекту організували та провели 44, зазвичай дводенних, тренінги у 13 областях: для учителів — з методики викладання “Уроків для сталого розвитку”, а також для вихователів, методистів та психологів дошкільних навчальних закладів — з методики викладання занять “Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку”.

Тренінгів 44

Підготовлено нових вчителів та вихователів 1 тис. 116 (вчителів — 429, вихователів — 687)

 

НАЙЦІКАВІШІ ПОДІЇ

1 - Спільний проект з ПРООН “Трансформація ринку у напрямі енергоефективного освітлення”

У межах проекту школам запропонували проводити окремі заняття з енергоефективності освітлення. Для цього у партнерстві з проектом “Освіта для сталого розвитку в дії” було розроблено комплект інформаційних матеріалів, а також методичні рекомендації для учителів, як проводити такі заняття.

Учасниками проекту стали більше 130 шкіл з 19 областей України.

2 - Поширення програми “Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку”

Видали дидактичні матеріали для дітей та посібник для вихователів за програмою для дитсадків “Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку”, широко презентували програму

3 - Дослідження: настільки ефективні “Уроки для сталого розвитку”?

Підбили підсумки дослідження “Настільки ефективні “Уроки для сталого розвитку” — моніторинг ефективності запровадження педагогічної моделі ОСР в Україні та її впливу на цільову аудиторію. У дослідженні взяли участь шість проектних областей, близько тисячі респондентів — учні, батьки, учителі, директори шкіл, а також регіональні координатори. Серед опитуваних — як учасники проекту, так і ті, що не були раніше задіяні у ньому. Анкетування проводилось анонімно.

Дослідження показали, що проект позитивно впливає не лише на зміну звичок щодо ресурсозбереження, а й на соціальну поведінку учасників.

Деякі з підсумків дослідження

Готовність учнів діяти в напрямі сталого розвитку значно відрізняється в класах, які вивчають курс “Уроки для сталого розвитку” від тих, хто не вивчав цей курс.

 

ДІТИ КАЖУТЬ:

82% опитаних учнів вважають “Уроки для сталого розвитку” веселими та цікавими.

Більше половини дітей розповіли, що домашні завдання з “Уроків для сталого розвитку” їх надихають.

БАТЬКИ КАЖУТЬ:

72 % батьків, чиї діти вивчали “Уроки для сталого розвитку”, підтвердили зміни у щоденному стилі життя родини і тепер постійно застосовують моделі поведінки, орієнтовані на сталий розвиток. Це свідчить про реальний соціальний ефект від викладання курсу.

Конкретні зміни у поведінці дітей, на які вказали батьки:

  • заощадження води і енергії, паперу;
  • збирання макулатури;
  • сортування відходів;
  • заощадження при покупках;
  • ретельніший вибір продуктів;
  • відмова від використання пластикового посуду, пакетів;
  • зацікавлення питанням економії ресурсів, станом сантехніки тощо;
  • звичка не смітити на вулицях міста.

Окрім того, батьки помітили і зміни у соціальних звичках. Зокрема, вони зазначили, що дитина:

  • стала добріша, з нею легше вирішувати проблеми;
  • менше вступає у конфлікти;
  • краще поводиться з друзями;
  • стала більш відповідальною;
  • стала більш старанною у навчанні.

 

Детальніше про результати дослідження можна почитати за вказаним посиланням (сторінки 23-26).

4 - Проект виходить за межі школи: акції у громаді

Акція до Дня Землі “Рух за сталий розвиток”

22 квітня 2015 у межах проекту ми запросили усі охочі школи взяти участь у акції “Рух за сталий розвиток”. Ідею підтримали, і в той день на вулиці своїх міст, містечок і сіл вийшли учні та дошкільнята понад 80 шкіл та садочків-учасників проекту. Акцією привертали увагу громади до ідей сталого розвитку: діти вийшли на вулиці, щоб навчити дорослих заощаджувати ресурси — світло, газ, воду, як зменшувати відходи родини та вести екодружній стиль, чого самі навчились на “Уроках для сталого розвитку”.

 

5 - Всеукраїнський конкурс-огляд “Школа сприяння сталому розвитку-2015”

У 2015 ми продовжили проведення конкурсу-огляду “Школа сприяння сталому розвитку”. Цьогоріч 23 українські школи підтвердили це звання,

 

6 - Український досвід в освіті для сталого розвитку на міжнародних заходах

Цьогоріч ми широко представляли досвід в освіті для сталого розвитку: Грузія, В’ єтнам, Хорватія, Швейцарія, Білорусь.

 

7 - Збагачення професійного багажу тренерської команди проекту

У червні для тренерської команди проекту у Києві організували тренінг "Інноваційні методи навчання в освіті для сталого розвитку". Впродовж трьох днів 28 тренерів, шкільних і дошкілля, що прибули з 13 областей-учасниць проекту, не давала спокою правій півкулі мозку. Сторітелінг, майндмеппінг, Сократівська дискусія, ігрові практики, психогімнастика, театр — тренінг логічно поєднав у собі нові методи та технології навчання, які згодяться як на уроках з дітьми, так і у тренерській практиці.

8 - Видання посібника з освіти для сталого розвитку для ВНЗ

Для забезпечення сталості навчання вчителів і після завершення проекту, у 2015 спільно з інститутами післядипломної педосвіти та педагогічних вишів було розроблено матеріали та видано посібник “Підготовка вчителів до викладання питань сталого розвитку. Навчально-методичні матеріали”.

 

 10 - Участь у заходах

Дитяча програма фестивалю ГОГОЛЬFEST

Освітній фестиваль INSIGHT та інші

 

 11 - Проектні жнива: фінальна всеукраїнська науково-практична конференція за проектом “Освіта для сталого розвитку в дії”

У листопаді ми провели фінальну конференцію проекту. Як проходила підсумкова конференція, можна переглянути за вказаним посиланням (відеотрансляція).

Фотозвіт із конференції:

КІЛЬКІСНІ РЕЗУЛЬТАТИ ШКІЛЬНОЇ ПРОГРАМИ ПРОЕКТУ

 

ПРОГРАМА “СТАЛЕ ДОМОГОСПОДАРСТВО”

8-тижневий експеримент: пілотний проект у Франківську “Стале домогосподарство”

У програмі “Стале домогосподарство” можемо сміливо підбивати підсумки майже трьох років роботи: пілот завершився успішно і перевершив усі наші сподівання.

Ми починали у 2013 з 20 охочими франківцями, разом з якими випробовували і адаптували матеріали до українських реалій. А вже впродовж 2014-2015 участь у програмі взяли понад 2 тис. домогосподарств міста.

 

ТРЕНІНГИ ТА УЧАСНИКИ У ІВАНО-ФРАНКІВСЬКУ

 До програми приєднались інші міста України

Крім того, з влаcної ініціативи до програми також приєдналися інші міста і селища з різних областей України — м. Тернопіль, м. Рівне, м. Павлоград, м. Київ, смт Городенка, с. Хотів та інші. Загалом за кількістю родин-учасниць було втричі перевиконано заплановані результати — близько 3 тис. залучених сімей.

Загалом — близько 3 тис. родин-учасниць

ПРАКТИЧНІ ТЕМАТИЧНІ ЗУСТРІЧІ У КИЄВІ

У 2015 у Києві, окрім тренінгів, ми провели низку тематичних практичних зустрічей за участю експертів: Енергія, Побутова Хімія, Як правильно сортувати відходи.

 

УЧАСТЬ У ПАРТНЕРСЬКИХ ЗАХОДАХ

Цьогоріч програма “Стале домогосподарство” багато ділилась вланим досвідом, як надихати дорослих змінювати свої поведінки на більш сталі та екодружні: фестиваль міських проектів в Києві ПРОмісто; Зелена школа; EcolifeHackers від фестивалю “Молододія”; фестиваль у Франківську Ecolifestyle; Енерджікемп від “Рівне екоколуб” на НЕЦУ; GreenDrinks та інші.

Співпраця з бізнесом

Проект з торговою мережею Watsons Україна — “Еко-Виклик”, що був розроблений агенцією “GoshvaPR” на основі матеріалів“Сталого домогосподарства”. “Еко-виклик” став фіналістом в категорії Retailers на Sabre Awards EMEA — одному з найпрестижніших європейських PR-конкурсів.

 

КІЛЬКІСНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПРОГРАМИ:

Родинам, що пройшли програму, вдається в середньому до 18% знизити витрати електроенергії, до 17% води та до 28% скоротити кількість відходів, просто змінивши власні звички. Учасники підрахували — це щонайменше 15% економії для сімейного гаманця.

ЗМІ

Цьогоріч теми енергонезалежності України, заощадження на комунальних послугах та раціонального використання ресурсів були дуже актуальні. У загальнонаціональних ЗМІ досить широко висвітлювали результати програми “Стале Домогосподарство”, її учасники ділилися власними секретами успіху — як вдалося стати більш сталими і навчитись заощаджувати, не знижуючи при цьому якості життя.

Переглянути сюжети, радіоефіри та публікації у ЗМІ

 

ПРОЕКТ “ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ”

 

У вересні ми розпочали новий освітній проект “Враховуй Різниця” з гаслом “Різноманітність — ресурс для розвитку”. Проект для старшокласників, поки що у п’яти східних областях України — Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Луганській та Харківській. У його межах розробили новий шкільний предмет “Кроки до порозуміння”, який заплановано викладати як курс за вибором у 2016 році спочатку у 500 школах вказаних регіонів. Основне завдання пілотного проекту — навчити молодь розумітися в умовах соціального конфлікту, мислити критично, виявляти маніпуляції та вміти відстоювати власну позицію, поважаючи іншу.

Ознайомитися з програмою нового курсу та з відгуками учнів й вчителів-апробаторів можна на сторінці проекту

 

Сьогодні вже можна підбити перші підсумки пілотного проекту:

  • Розробили навчальні матеріали та програму курсу "Кроки до порозуміння";
  • Зібрали команду регіональних координаторів;
  • Розпочали інформаційну роботу з учасниками, із загальнонаціональними та регіональними ЗМІ;
  • Оголосили реєстрацію шкіл у проект до кінця грудня 2015 (на сьогодні реєстрацію завершено, зареєструвалось більше 470 навчальних закладів);
  • У 20 школах проектних областей завершили апробацію нового курсу, зібрали відгуки учнів, вчителів і навіть батьків;
  • Подали посібник "Кроки до порозуміння" на гриф Міністерству освіти та науки України;
  • Підготували тренерську команду проекту, що навчатиме учителів методики викладання курсу;
  • З 15 січня 2016 року в областях розпочинаються тренінги для учителів.

 

ЗМІ ПРО ПРОЕКТИ “ВЧИТЕЛІВ”

 

Цьогоріч наші проекти нерідко з’являлись в регіональних, загальнонаціональних і навіть міжнародних ЗМІ. Близько 36 сюжетів на телеканалах, більше 7 радіоефірів, щонайменше 25 публікацій.

З найцікавішого:

Громадське радіо: Шкільна риторика «про мир і калину» не пояснює що таке війна, — О. Пометун (проект “Враховуй Різницю”)

ВВС Україна: “Економія по-шведськи: як не продукувати сміття” (програма “Стале домогосподарство”)

Радіо Свобода: Екодружній стиль життя економить кошти” (проект “Освіта для сталого розвитку в дії” для усіх)

1+1: “Секрети європейської ощадливості” (програма “Дошкільнятам — освіту для сталого розвитку” та “Стале домогосподарство”)

5 канал: “Вихованці дитсадків показали дорослим, як треба берегти природу” (про акцію “Рух за сталий розвиток” від “Освіта для сталого розвитку в дії”)

34 канал, Дніпропетровськ: “Школьники требовали бережного отношения к природе” (про акцію “Рух за сталий розвиток” від “Освіта для сталого розвитку в дії”)

Газета Галичина: Економне господарювання. На Прикарпатті завершилася реалізація міжнародної програми «Стале домогосподарство»(підсумки програми “Стале домогосподарство” у Франківську)

Канал “402”,Івано-Франківськ: “Понад 2 тисячі домогосподарств Івано-Франківська змінили своє життя на екологічніше” (підсумки програми “Стале домогосподарство” у Франківську)

Більше ЗМІ

© 2014 НПО «Вчителі за демократію та партнерство»
Всі права захищені, при копіюванні / цитуванні матеріалів сайту
гіперпосилання на tdp.org.уа обов'язкове