Українська
Наші партнери

ВЧИТЕЛІ ЗВЕРНУЛИСЯ ДО МІНІСТРА СЕРГІЯ КВІТА З ПРОХАННЯМ ПІДТРИМАТИ ОСВІТУ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Організація "Вчителі за демократію та партнерство" спільно з Інститутом педагогіки НАПНУ звернулися листом до Міністра освіти та науки Сергія Квіта з проханням підтримати розвиток освіти для сталого розвитку в Україні та не втрачати набутих у цій сфері досягнень.

 

У листі йдеться, зокрема, про включення до навчальних планів шкіл на 2014-2015 н.р. викладання предмета “Уроки для сталого розвитку”, що був розроблений організацією спільно з Інститутом педагогіки, успішно запроваджений у близько тисячі загальноосвітніх навчальних закладах України як курс за вибором та визнаний ЮНЕСКО унікальним.

 На сьогодні курс викладається у майже кожній 20 школі у 14 областях. Учні вчаться практичних умінь і навичок, як заощаджувати ресурси, зменшувати кількість сміття, берегти здоров’я, покращувати стосунки, свідомо ставитись до покупок та довкілля.

 Освітяни пояснюють, що сьогодні, в умовах скорочення фінансування навчальних годин, школи, які вже не перший рік викладають “Уроки”, втрачають цю можливість. А ті, хто готовий почати викладати новий предмет, і таких шкіл виявилось чимало, не можуть цього зробити. Вже навчені вчителі і надруковані посібники можуть залишитися не затребуваними.

 Усі навчально-методичні матеріали курсу схвалені МОН України для викладання. У зверненні до Міністра “Вчителі” зауважують, що на розробку предмета, друк посібників, забезпечення ними навчальнихзакладів, навчання вчителів не витрачено жодної копійки державного бюджету. Все це відбувалось за рахунок залучених коштів організації з міжнародних проектів та волонтерської праці учасників.

 Якщо міністерство вплине на виділення годин для курсу, організація зі свого боку готова й надалі власними силами сприяти освіті для сталого розвитку.

 “Вважаємо,що саме зараз, коли наша країна переживає важкі часи, питання ресурсозбереження, ощадливого і раціонального ставлення до всіх ресурсів є вкрай важливими. Навчання дітей, а через них і членів їхніх родин, конкретних дій у цьому напрямі — реальний внесок освітян у збереження і розвитокукраїнської державності”, — сказано у листі.

 Повний текст листа-звернення до Міністра можна прочитати за посиланням — http://goo.gl/kqyvl5

 У  2014 році завершується оголошена ООН Декада освіти для сталого розвитку, учасником якої є також і Україна. У зв'язку з цим “Вчителі” розповідають, чому важливо, щоб курс викладався у школах надалі. А також про досягнення в освіті для сталого розвитку, які наша країна повинна не втрачати, а навпаки — поширювати.

 

ЩО ТАКЕ “УРОКИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ”. РЕАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Предмет “Уроки для сталого розвитку” був розроблеий у рамках проекту "Освіта для сталого розвитку в дії". Він навчає дітей бути екодружнім та покращувати своє і життя планети, не жертвуючи, а вигідно співпрацюючи з нею.  За курсом діти постійно виконують різні практичні домашні завдання — дії, що спрямовані на раціональне використання усіх земних ресурсів: соціальних, економічних, екологічних.

 

У 2013-2014 навчальному році майже 62 тис. учнів у Вінницькій, Житомирській, Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Луганській, Миколаївській, Луганській, Львівській, Рівненській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській областях опановують “Уроки для сталогорозвитку”.

  “Дуже важливо, що набуті на “Уроках” знання діти можуть застосовувати тут і зараз, а не колись. Курс побудовано навколо їхнього щоденного життя і дає можливість бачити результати своїх зусиль вже сьогодні чи через тиждень-місяць: закриваєш щодень кран, коли чистиш зуби, — у кінці місяця витрати родини на воду зменшуються”, — зауважує виконавчий директор організації “Вчителі за демократію та партнерство” Ігор Сущенко.

Керівники проекту розповідають, що завдяки вивченню “Уроків” тільки у цьому навчальномуроці учні разом зі своїми родинами зберегли велику кількість ресурсів. У порівнянні з періодом до вивчення курсу, відтепер вони щотижня заощаджують2 млн 363 тис. 970 літрів води114 тис. 93 кВт електроенергії, а також на 59 тис. 226 кг менше викидають сміття.

 “Цей курс не ПРО, а саме ДЛЯ, і це суттєво. Оскільки діти, що вивчають “Уроки”, не просто знають, що потрібно вимикати світло, коли у кімнаті нікого нема, а вони його реально вимикають. Розроблений нами предмет саме на це спрямований — змінювати поведінкові моделі дітей, давати їм відчуття причетності до позитивних змін, які вони самі у змозі творити” — розповідає науковий керівник проекту “Освіта для сталого розвитку в дії”, член-кореспондент НАПН України, доктор пед. наук, проф Олена Пометун.

Спеціальне дослідження Національної Академії педагогічних наук України (“Вплив проекту “Освіта для сталого розвитку в дії” на цільові групи”) підтвердило, що системна робота у курсі призводить до реальних змін моделей поведінки учнів, орієнтованих на сталий розвиток.

Крім того, у рамках проекту організація підготувала команду тренерів, які навчають вчителів методики викладання нового предмету, що базується на принципово нових педагогічних засадах і, безумовно, є інноваційним. Тільки за останній рік успівпраці з обласними інститутами післядипломної освіти до викладання питань сталого розвитку підготовлено більше 1 тис. 100 вчителів у 14 областях України.

“Уроки для сталого розвитку” на сьогодні можуть викладатись учням від дитячого садка і початкової до основної школи. Усі матеріали курсу розміщені на сайті проекту у вільному доступі.

 

 ВИЗНАННЯ ЮНЕСКО УКРАЇНСЬКОГО ДОСВІДУ

 

“Всі говорять про те, наскільки це необхідно. Проте, наскільки я знаю — це перший раз, коли це дійсно зроблено”, —

з інтерв’ю Бернара Комбеса із офісу ЮНЕСКО з координації Декади ООН з освіти для сталого розвитку, 2008 рік.

“Ще у 2008 році навчально-методичні матеріали навчального курсу “Уроки для сталогорозвитку” були відзначені ЮНЕСКО унікальними та такими, що не мають аналогів усвіті”, — розповідають “Вчителі”, посилаючись на слова Бернара Комбеса із офісу ЮНЕСКО в інтерв’ю Генерального секретаря міжнародної організації GAP International Мерілін Мелман для українського журналу (c. 13).

 Такі ж відгуки український проект отримав 4 квітня 2014 року на ІХ Нараді Керівного комітету ЄЕК з освіти для сталого розвитку, що проходила у Женеві. Окремим пунктом Наради було питання співпраці ООН у сфері освіти для сталого розвитку з громадськими та іншими організаціями. Науковий керівник проекту “Освіта для сталого розвитку в дії”, консультант GAP International з освіти для сталого розвитку Олена Пометун взяла участь у обговоренні і представила колегам український досвід та досягнення проекту.

“Винятковість нашого проекту знову було підтверджено членами Наради. В інших країнах-членах ООН, що беруть участь у декаді, освіта для сталого розвитку існує у вигляді міжпредметних зв’язків у школі чи окремих рекомендацій для учителів. В Україні ж нам вдалося запровадити у шкільну програму окремий курс за вибором – “Уроки для сталого розвитку”, — розповіла Олена Поментун.

 

© 2014 НПО «Вчителі за демократію та партнерство»
Всі права захищені, при копіюванні / цитуванні матеріалів сайту
гіперпосилання на tdp.org.уа обов'язкове